Aranykerék

Kisvasút eladó, ugyanitt bitumen kapható

Fejezet a Mátravasút történetéből

2019. január 04. - Aranykerék

A Mátravasút jelenleg két vonalból áll: az egyik a Gyöngyös–Gyöngyössolymos–Lajosháza–Szalajkaház útvonal, a másik a Gyöngyös és Mátrafüred közötti vonal. Ugyanakkor az egykor kizárólag áruszállításra használt erdei gazdasági vasúthálózat fénykorában jóval kiterjedtebb volt.

Ide tartozott még többek között a monostori, a nyírjesi, a cseternási és a Pipis-hegyi vonal, valamint a Csatorna-völgyi ág is.

kepkivagas_erdeszeti_lapok_2012.PNG

Urbánfy Ignác és Bernáth Kálmán erdőgondnokok egy lóvontatású vasúti kocsin, az 1930-as évek végén, Szalajkaház mellett
Forrás: Erdészeti Lapok, CXLVII. évf. 4. szám (2012. április) / oszk.hu

A Csatorna-völgyi vonal

A mátrafüredi vonal 1918 és 1923 között épült, amit 1937-ig átépítettek. A keskeny nyomtávú vasúton az áruszállítás 1923. június 5-én indult meg lóvontatással, a Csatorna-völgyből fát és követ szállítottak Gyöngyös felé. A vonal végállomása tehát nem Mátrafüreden volt, hanem innen még több kilométer hosszan folytatódott a vasút (iparvágány) a Kékestető felé. A vonal vége valahol a Csatorna-patak forrásának közelében lehetett.

Gyöngyös és Mátrafüred között a személyszállítás 1926-ban indult, előbb gőzvontatással, a Karcsi, a Gizi és a Janka nevű gőzmozdonyokkal. Az 1949-es államosítás után is folyamatos volt az áru- és személyszállítás.

21557562_875128895983022_6389248365720677880_n.jpg

A Csatorna-völgyi vasút az 1929-es turistatérképen (vastag pontvonallal jelölve)
Forrás: Pásztor József: A Mátra (1929) / Facebook.com/Mátravasút

A vonal hosszát illetően a források nem egységesek, 2,7 km és 5,9 km közötti értékek ismertek. Ezen a szakaszon – a meredek szintemelkedés leküzdésére – két csúcsfordító is volt. Ezek helye ma is látható.

21751534_879031885592723_3699751477194379451_n.jpg

Csúcsfordító helye a Csatorna-völgyben, 2017-ben
Forrás: Likai Kristóf / Facebook.com/Mátravasút

Felhagyott kisvasúti pálya eladó

Közel fél évszázadnyi működés után az 1968-as közlekedési koncepció ezt az iparvágányt is elkaszálta. 1971. szeptember 12-én egy keretes apróhirdetés jelent meg a Heves megyei Népújságban:

Gyöngyös–Mátrafüred között a 24. számú főút korszerűsítése következtében 2 km hosszúságában felhagyott kisvasúti pálya eladó, 14 kg/fm súlyú sín vasbeton és fa aljak vegyesen. Hordós útibitumen nagy mennyiségben ugyancsak eladó. Érdeklődni: KPM Közúti Igazgatóság útmesterségén, Gyöngyös, Karácsondi út 1. szám.

Bár egyértelmű forrás nem áll rendelkezésre, ami ezt igazolná, de feltételezhető, hogy a hirdetésben a Csatorna-völgyi vonalszakaszról (vagy annak egy részéről) van szó.

kepkivagas_matravasut_apro-2.PNG

Apróhirdetések a Népújságban
Forrás: Népújság, XXII. évf., 215. szám (1971. szeptember 12.) / Hungaricana

kepkivagas_nepujsag_fejlec.PNG

Az újság fejléce
Forrás: Népújság, XXII. évf., 215. szám (1971. szeptember 12.) / Hungaricana

A hirdetés még egy alkalommal, szeptember 14-én jelent meg. A többi pedig már történelem: Gyöngyös és Mátrafüred között a személyszállítás megmaradt, a Mátrafüred utáni szakaszt elbontották. A felhagyott nyomvonal ma is bejárható, a kék háromszöggel jelölt turistaút részben az egykori vasút vonalát követi.

A nyitókép forrása: Fortepan (140148) / Németh Tamás

Fenn vagyunk a Facebook-on: Aranykerék.blog
Csatlakozz, hogy időben értesülhess az újabb bejegyzésekről.

Ajánljuk a blog többi cikkét is: Aranykerék blog

A bejegyzés trackback címe:

https://aranykerek.blog.hu/api/trackback/id/tr7214534832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.