Aranykerék

Menetrend-szerűség

2018-as menetrendszerűségi mutatószámok a MÁV vasútvonalain

2019. január 05. - Aranykerék

kepkivagas_keses_tabla.PNGEgy még tavaly áprilisi hírből tudható, hogy a 2017-es évben a hazai vonatok mintegy 3,5 év késést gyűjtöttek össze (csak az 5 percet meghaladó késésekkel számolva, azokat összesítve). A 2018-as évre vonatkozó hasonló összesített adat egyelőre nem áll rendelkezésre. Ismertek viszont a szegmensekre bontott, havi százalékos mutatószámok.

A MÁV szerint a 3,5 évnyi késésről beszámoló Index-cikk téves és hangulatkeltő következtetéseket tartalmaz, az utasszám folyamatosan növekszik és évek óta javul a menetrendszerűség. Kiemelik, hogy „a magyar vasútvonalakon a menetrendszerűségi, pontossági mutatószámok nem vagy nem sokkal rosszabbak a fejlettebb európai országok vasúttársaságainak eredményeinél sem. Hogy csak néhány példát említsünk: Svájcban 2017-ben 89%, Belgiumban pedig 88,3%-os volt a menetrendszerűség.”

Ezzel együtt a 2018-as késési rekordok között szerepel 6 órás Budapest–Albertirsa, 6 és fél órás Budapest–Szombathely és – egy különösen balszerencsés vasárnap éjszakai – 9 órás Szombathely–Pécs utazás is. Egyes rövidebb, budapesti-elővárosi vonalakon az 5–10 perces késések általánosnak mondhatók, ugyanakkor a MÁV adatai szerint az összes elővárosi vonalon a pontos (vagyis az 5 percnél kevesebbet késő) járatok aránya 80–90% között mozgott 2018-ban.

A nyári hónapokban romlottak, ősztől javultak a pontossági mutatók: Augusztusban a feláras országos vonatok mindössze 59,5%-a közlekedett 5 percnél kevesebb késéssel, novemberre 75,5%-ra javult ez az érték. A legnagyobb valószínűséggel a Budapest–Pécs és a Budapest–Szeged vonalon találkozhatunk – a vasúti terminológiával élve – nem rendes vonattal.

Utastájékoztató tábla Szombathelyen, 2018. augusztus 10-én.
Forrás: nyugat.hu

2018-as menetrendszerűségi mutatószámok

A MÁV 4 szegmensben (országos, országos feláras, regionális, elővárosi vonalakat megkülönböztetve), havi bontásban teszi közzé a menetrendszerűségi adatokat, a legfeljebb 5 és a legfeljebb 15 perces késésre vonatkoztatva.

A januártól novemberig tartó időszakra az 5 perces késést meg nem haladó járatok arányát mutatja a következő diagram:

Menetrendszerűségi adatok a 2018. január–november időszakra (max. 5 perc késés esetén).
Forrás: Mávcsoport.hu

Így javulnak az értékek a diagramban, ha elnézőbbek vagyunk és (5 perc helyett) minden 15 percnél kisebb késéstől eltekintünk, és csak az ennél durvább eltérésekkel számolunk:

Menetrendszerűségi adatok a 2018. január–november időszakra (max. 15 perc késés esetén).
Forrás: Mávcsoport.hu

„Káosz a síneken”

A késések okait próbálják körüljárni a következő videókban:

Fenn vagyunk a Facebook-on: Aranykerék.blog
Csatlakozz, hogy időben értesülhess az újabb bejegyzésekről.

Ajánljuk a blog többi cikkét is: Aranykerék blog

A bejegyzés trackback címe:

https://aranykerek.blog.hu/api/trackback/id/tr8514537894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.01.07. 07:40:53

Érdekes, én az elővárosi forgalomban pont azt tapasztalom, hogy nyáron (tanítási időszakon kívül) pontosabbak a vonatok és tanítási időben késnek. Szinte mindig késnek, igaz sokszor csak 4-5 percet (induláskor) majd ehhez szedünk még össze érkezéskor 1-5 percet. Úgy, hogy egy max. 15 perces menetidejű szakaszon utazunk. Itt a 15 perces késés már vonatkimaradást jelent...