Aranykerék

„Biztonsági okokból”

Útvonalváltozás az Országos Kéktúra 21. szakaszán

2019. július 20. - Aranykerék

kekesteto_tevetorony.jpgA kéktúrázókat és a Mátra turistaútjai iránt érdeklődőket váratlanul érhette az a pénteki gyorshír, hogy megszűnik (sőt, a bejelentés pillanatában már meg is szűnt) az országos kék túraútvonal egyik kiemelt szakasza, az egyik legnépszerűbb, ikonikus része.

A Mátraháza és Kékestető közötti, a Veronika-rétet és a déli sípályát érintő 2,4 kilométeres gyalogutat július 19-én a Magyar Természetjáró Szövetség (MTSZ) és a Kékes Turista Egyesület azonnali hatállyal, érdemi indoklás nélkül kiradírozta a térképről, a kék túraút új nyomvonalát a régi piros kereszt jelzésű út helyén jelölték ki.

Élőkép a kékestetői déli sípálya felső szakaszáról, a biztonsági okokból megszüntetett turistaútról.
Forrás: kekesteto.hu

Az intézkedést valamiért – az MTSZ közleményében elejtett utalás szerint is – sietve, gyors tempóban vezették be, az előre nem volt bejelentve, így társadalmi egyeztetésre, véleményezésre nem adtak lehetőséget. Nagyobb probléma, hogy a váratlan és nehezen magyarázható változtatást érdemben nem indokolták, arról mindössze egy néhány mondatos közleményt adtak ki. A közlemény annyira rövid, szűkszavú, hogy idemásolom az egészet:

„Tájékoztatunk benneteket, hogy biztonsági okokból nyomvonal áthelyezés történt az Országos Kéktúra Mátraháza és Sirok között húzódó szakaszán.

2019.07.19 péntektől az OKT a Kékes csúcstól a Nagy-nyak alatti elágazásig a K+ jelzéssel fonódik, onnan a P+ jelzést kiváltva vezet Mátraháza műútelágazásig. A Szent László-forráshoz vezető PO KO-re változik. A Sor-kő felől jövő S+ változatlanul, de immár „szólóban” vezet le Mátraházára.

Az új szakaszon olyan szemet gyönyörködtető látvány fogad benneteket, mint a Nagy-nyak nyújtózkodó bükkösei és a Tölgyes-bérc csúcsa, a kiürült kulacsaitokat pedig a Jávoros-forrás és a Szent László-forrás hűsítő vizével tölthetitek meg.

Köszönjük a jelzésfestés gyors megvalósítását a Kékes Turista Egyesületnek és Diák Tibornak!

MTSZ Országos Központ”

orgra_mod2.jpg

Fonódó szakasz a Nagy-nyak alatti elágazás és a Jávoros-forrás környékén
Forrás: Magyar Természetjáró Szövetség

Ilyen volt...:

kepkivagas01.PNG

Forrás: turistautak.openstreetmap.hu (2019. július 19-i állapot szerint - "OSM-Turistautak" réteg)

... és ilyen lett:

kepkivagas02_2.PNG

Forrás: turistautak.openstreetmap.hu (2019. július 20-i állapot szerint - "Mapnik" réteg)

Tehát ebben a tájékoztatóban is csupán annyi szerepel indoklás gyanánt, hogy „biztonsági okokból” történt az áthelyezés „gyors megvalósítása”. A közlemény „nyomvonal-áthelyezésről” szól, ezzel szemben valójában nemcsak a meglévő utak átminősítéséről, átfestéséről, hanem a déli sípályán haladó turistaút megszüntetéséről van szó. (Elvileg lehetőség lett volna például sárga háromszög jelzéssel meghagyni ezt az utat is.)

Ráadásul pontatlan a közlemény, a mellékelt ábra szerint – a szövegnek ellentmondva – a K+ jelzéssel semmi sem fonódik, hiszen azt „visszametszették” az elágazásig, ellentétben a kék háromszög jelzéssel, ami továbbra is a csúcstól indul.

A mátraházai buszállomástól/parkolótól induló és a milliószor lefotózott nemzeti színű csúcskőhöz érkező vonalszakasz megszüntetése annál is inkább meglepő, mert az elmúlt években a Kékestető térségéről szóló hírek nagyívű tervezett fejlesztésekről, várható „kiemelt” turisztikai beruházásokról, valamint a turisták számának folyamatos emelkedéséről (két év alatti megduplázódásáról) szóltak. Például:

„A közelmúltban megszületett a kormányhatározat a Kékestető kiemelt fejlesztéséről. Az ökoturizmus területén hatalmas jelentősége van ennek az ikonikus helyszínnek, ahol a kilátó megújítása csak az első lépés. Többek között kabinos felvonót terveznek, hogy csökkentsék az autóforgalmat.”
Forrás: Magyar Építők, 2019. február

Ezért is megdöbbentő a hír, hogy ezzel szemben a Kékestető térségében turistaút szűnik meg. Ilyen mértékű változásra az elmúlt évtizedekben nem volt példa. (Ebben a vonzáskörzetben talán az egyik utolsó hálózatcsonkítás a Markaz térségében futó zöld háromszög jelzésű út megszüntetése volt 2007-ben – jellemző, hogy a megszüntetés pontos indoka itt sem ismert. Néhány éve a Recsk alatti sárga sáv egy rövid szakaszát számolták fel.)

A július 19-én felszámolt állapot, a változtatásban érintett gyalogutak lényegében már az 1930-as évek elején is léteztek. A kisebb nyomvonal-korrekcióktól eltekintve a most kék úttá „előléptetett” piros kereszt, valamint a Mátrafüred felé tartó kék kereszt és az egykori kisvasút nyomvonalát is érintő kék háromszög jelzésű utak már az 1933-as turistatérképen is szerepelnek, ugyanezzel a jelzésképpel és színnel. Akárcsak a Mátraháza és Kékestető közötti kék túraút, igaz ez akkor még nem a sípályán, hanem azzal párhuzamosan futó, attól kicsivel délebbre húzódó – a mai térképeken nehezen beazonosítható – útvonalon haladt. De például később is volt egy kisebb korrekció, amikor egy mátraházai kerítésépítésnél az aszfalt szélére szorult ki a turistaút egy rövid szakaszon. Ezektől eltekintve viszont 1933-tól egészen 2019. július 19-ig a kék túra Mátraháza és Kékestető közötti szakaszában nem volt komolyabb változtatás.

kepkivagas02.PNG

Részlet az 1933-as turistatérképről. A ma ismert piros kereszt, a kék háromszög és a kék kereszt már ezen a térképen is szerepel. A kék túra a sípályától délebbre, de a műúttól nagyrészt északabbra haladt.
Forrás: maps.hungaricana.hu

Az Index 2016-os Bakancslista sorozata szerint „vannak olyan napok a nyáron, amikor legalább 10 ezer ember mozog a Mátrában. [...] Ez Magyarország egyik legfrekventáltabb turistaközpontja: Kékestető és Galyatető között.” (És ha már „biztonsági okokról” beszélünk: ez a videó is említ egy komolyan hangzó problémát – de jelen esetben bizonyára nem erről van szó.)

„Ez Magyarország egyik legfrekventáltabb turistaközpontja”
Forrás: Index - A kék menet blog: Száztíz méterrel a Kékestető felett, Szépkilátás blog

bakancslista02.PNG

Nyári tömeg a déli sípályán, 2016 júniusában.
„A Kék egyébként a széles, harmincas években kiépített sípályán megy tovább a csúcsról nyugat felé. A sípálya nyáron egy majdnem két kilométer hosszú zöld sétánnyá alakul. A végén már szinte Mátraházán is vagyunk.”
Forrás: Bakancslista - Kéktúra, 8. rész; Szépkilátás blog

A volt piros kereszt jelű út alternatív útként való használata persze nem meglepetés. A legendás Másfélmillió lépés Magyarországon (1979) című sorozatban is úgy tűnik, hogy – bár ezt nem hangsúlyozták ki – a kék sáv mellett a piros keresztet is bejárták. Így lehetőségük volt bemutatni az alkotóknak a Jávoros-forrást és a Szent László-forrást is.

mmlm01.PNG

A déli sípálya a Veronika-rét felől, háttérben a tévétoronnyal, 1979-ben.
Képkocka a „Másfélmillió lépés Magyarországon” című sorozatból.

De például a Cartographia-féle Mátra turistakalauz (2015) is így jellemzi túraleírásában a kék túrának ezt a mátrai szakaszát, miközben felhívja a figyelmet arra, hogy az út nem minden esetben járható, alternatívaként a piros kereszt jelű utat ajánlva:

„Kékesről, a nemzeti színű kőtől a kék sáv az ún. déli sípályán, nyugat felé folytatódik. (Télen, sportolásra alkalmas hó esetén Mátraházáig a 12. túrát [azaz a piros kereszt jelű utat] kövessük.) […]”

Hasonlóképpen már a Másfélmillió lépés... narrátora is megjegyezte:

„Az enyhébb nyugati lejtőn 2 kilométer hosszan, csaknem egyenesen vezet le Mátraházára a könnyebbik sípálya. Ez télen sajnos már annyira zsúfolt, hogy szinte mozogni sem lehet rajta. [...] A sípályán vezet a túraútvonal is.”

14158560_4128861253e9a2ff37c0b21d4bbd6e56_wm.jpg

A déli sípálya látképe a tévétoronyból, 2016 nyarán
Forrás: Index - A kék menet blog: Száztíz méterrel a Kékestető felett

A nyomvonal áthelyezése mellett tehát lehet érveket felhozni. Az ugyanakkor egy aránytalan és nehezen védhető döntés, hogy az év egészéhez képest viszonylag rövid ideig tartó téli síszezon miatt a déli sípályán haladó népszerű turistautat megszüntessék. A veszélyforrás – már amennyiben ez jelenti azt a biztonsági kockázatot, amire az MTSZ a közleményében hivatkozik – nem egész évben okozhat gondot, hanem annak csak egy rövid időszakában. Tavasztól őszig ez a konfliktushelyzet nem jelentkezik. Hangsúlyozzuk, hogy jelen esetben nem csak a kék túraút áthelyezéséről, hanem egy régi hagyományokkal rendelkező turistaút teljes megszüntetéséről van szó. Elfogadható megoldás lett volna, ha a déli sípályán futó szakaszt sárga háromszög vagy más hasonló leágazó, céljelölő jelzéssel meghagyják, amit a kritikus időszakban – ha ez tényleg szükséges – ideiglenesen le lehet zárni.

kekesteto-sipalyak-1.jpg

Sípályák a Kékesen
Forrás: kekesteto.hu

Ez persze csak találgatás, de nehéz elképzelni, hogy milyen más „biztonsági okok” merülnek fel (mint a sípálya téli üzeme), ami a valószínűleg az egyik leglátogatottabb kékestetői útvonal (ráadásul kéktúra-útvonal) megszüntetését indokolttá teheti. Viszont ha ez így van, akkor további kérdés, hogy a nyár közepén mi tette indokolttá a közleményben szereplő „gyors megvalósítást”. Olyannyira sietősen történt az átfestés, hogy a július 19-én hatályba lépő módosításról először csak július 19-én (tehát a hatálybalépés napján) 11:00 óra után adtak ki közleményt, a turistautak.openstreetmap.hu oldalra például csak másnap került fel a módosítás. (A fentebb szereplő képernyőkép a régi állapotról 19-én késő este, az új állapotról 20-án délután készült. De van olyan réteg is, ahol a cikk megjelenésekor is még a régi állapot volt látható, a frissítés még nem történt meg.)

67288541_2638746722804143_1836284005792612352_n.jpg

Jelzésfestők dolgoznak Mátraházán, július 20-án
Forrás: Facebook / Kékestető 1014m - Az ország csúcsa

Az MTSZ saját szabályai, irányelvei szerint turistautat megszüntetni csak kellő súllyal és részletesen megindokolt esetben, az ügyrendmenet szerinti széles körű egyeztetést (az MTSZ központ koordinálásával – területgazda/kezelő, útjelzéskezelő, Turistaút Szakbizottság, minden érintett véleménye ismerete) követően, alternatívák (időszaki korlátozás, útvonal-javítás, szükséges mértékű elterelés) lehetséges alkalmazhatóságának megvizsgálásával, az alternatívák bizonyítható alkalmatlansága esetén lehet.”

Nem vitatom, hogy a szükséges tárgyalások „az ügyrendmenet szerint” lezajlottak, bizonyára megtörtént a „széles körű egyeztetés”. Ami viszont ebből a történetből nagyon hiányzik, az a „kellő súly”, a „részletes megindoklás”, az „alternatívák megvizsgálása”, de legalább a turisták (közvélemény) korrekt tájékoztatása – a kétszavas „biztonsági okokból” aligha felel meg ezeknek a követelményeknek.

Észrevételeket, véleményeket az aranykerek.blog@gmail.com címre várjuk.
Facebook-oldalunk: facebook.com/aranykerek.blog

Nyitókép: Kékestető légifelvétele a tévétoronnyal és a déli sípályával, Wikipédia/CivertanS, 2016. június 9.

A bejegyzés trackback címe:

https://aranykerek.blog.hu/api/trackback/id/tr3314972174
Nincsenek hozzászólások.