Aranykerék

„Biztonsági okokból” – 2. rész: „Közös érdek és erő mentén”

Útvonalváltozás az Országos Kéktúra 21. szakaszán

2019. augusztus 07. - Aranykerék

A július 20-án megjelent előző bejegyzésünkben megírtuk, hogy a Magyar Természetjáró Szövetség (MTSZ) érdemi indoklás nélkül, azonnali hatállyal megszüntette a Kékestető és Mátraháza között a déli sípályán haladó turistautat, amely az Országos Kéktúra 21. szakaszának is a része volt. Az MTSZ által akkor kiadott közleményben mindössze annyi szerepelt indoklásként, hogy „biztonsági okokból” volt szükség a nyomvonal áthelyezésére. A kék túraút új nyomvonalát a tavaly újrafestett piros kereszt jelzésű út helyén (a régi jelzést felhagyva) jelölték ki, a sípályán haladó út felső szakaszát pedig megszüntették.

A korábbi cikkünkben akkor még csak találgatni tudtuk, hogy miért kellett a népszerű túraútvonalat megszüntetni. Megkerestük a Magyar Természetjáró Szövetséget is kérdéseinkkel, akiktől az alábbi választ kaptuk.

67288541_2638746722804143_1836284005792612352_n_1.jpg

A Kékes Turista Egyesület jelzésfestői turistajelzéseket újítanak fel 2019. július 20-án, Mátraházán
Forrás: Facebook / Kékestető 1014m - Az ország csúcsa

Az MTSZ szerint a sípályán haladó turistaút megszüntetését a következő biztonsági okok tették szükségessé:

„Mátraházától közúton, gyalogátkelő nélküli, nehezen belátható aszfaltúton vezetett a nyomvonal, melynek forgalma Kékestető látogatottságával együtt folyamatosan nő. (fokozott közlekedési kockázat)

Kékestető déli sípályája jelentős fejlesztésen esett át (hóágyúk, új felvonó), melynek hatására megsokszorozódott számú síelővel, illetve tágabb téli szezonnal találkozunk. (balesetveszély növekedése)

A Magyar Turisztikai Ügynökség tájékoztatása szerint a területen további fejlesztések is várhatóak, így az üzemeltető már korábban is megfogalmazott kérésére (jogilag le is keríthetné a területet) nem tartható fenn tovább a sípálya és a gyalogos turistaút együttes használatának lehetősége.

A 24-es főút kékestetői elágazása Mátraházán, a parkoló és az autóbusz-állomás közötti járdaszakasz 2018 májusában
Forrás: maps.google.com

Megítélésünk szerint – folytatja az indoklást az MTSZ – egyértelmű, hogy egy turista főútvonalat nem lehet az egyre forgalmasabb sípályán hagyni.

Az Országos Kéktúra a Magyar Természetjáró Szövetség túramozgalma, melynek útvonal-módosításait nem passzióból, hanem a változó körülmények szülte szükségszerűségből végezzük. Egy adott területen, egyrészt a turistajelzéseket karbantartó egyesületekkel, valamint a terület tulajdonosa és/vagy vagyonkezelőjének bevonásával, velük egyeztetve, közös érdek és erő mentén.”

Az Országos Kéktúra útvonalának megváltoztatására az elmúlt 4 évben eddig nem kevesebb mint 22 alkalommal volt szükség, de sok módosítást szültek a változó körülmények az azt megelőző években is.

bakancslista01.PNG

A déli sípálya rétje a tévétoronnyal 2016 nyarán
Forrás: Bakancslista - Kéktúra, 8. rész; Szépkilátás blog

Az azonban a fentiek ismeretében is nyitott kérdés marad, hogy tavasztól őszig miért ne lehetne használni a déli sípályát feljelölt gyalogos turistaútként. Erre is rákérdeztünk, mint ahogy megkérdeztük azt is a szövetségtől, hogy a déli sípályán haladó utat más jelzésképpel (például sárga háromszög jelzéssel), a síszezon alatt időszakos korlátozással ki lehetne-e újra jelölni, illetve hogy miért nem a sípálya déli szélén kialakított gyalogos nyomon, egy rég megszüntetett (a korábbi térképeken látható, de a terepen ma már nehezen beazonosítható) túraút felújításával hozták létre a helyettesítő kék útvonalat. Mint ahogyan az sem világos, hogy miért nem tették közzé a fenti okokat egyből, már az első közleményükben, megelőzve az alábbiakhoz hasonló hozzászólásokat, találgatásokat:

Egyik olvasónk többek között azt írta:

„Megdöbbenéssel olvastam a cikkedet. Okokat még nem tudok, de keresem. Télen valóban konfliktusforrás volt a síelők és a turisták között ez a szakasz, de leginkább ott, ahol volt felvonó is. Én már bő húsz évvel ezelőtt is találkoztam azzal, hogy télen a síelők leordítják a fejedet, hogy takarodj le a pályáról, mert az az övék! Hómentes időszakban konfliktusról ugyanakkor még nem hallottam.”

Egy másik hozzászólás részlete:

„Véleményem szerint a megszűnt túraútvonal továbbra is népszerű és igénybe vett út lesz. Egyrészt sok túrázó, aki már járt arra, Kékestetőről mintegy emlékezetből lesétál majd a „déli” lejtőn. […] Másrészt az embereknél sok korábbi kiadású turistatérkép van. Aki a régi térkép alapján tájékozódik majd, neki gondot okozhatnak az eltűnt jelzések. Harmadrészt az online térképen a régi kéktúra útvonal helyett jelöletlen útvonal megy. […] Mivel sokan ezután is arra fognak menni, már csak emiatt is indokolatlan és felesleges intézkedés volt.”

(Megjegyezzük, hogy pl. a turistautak.hu oldalon „régi OKT” jelzéssel továbbra is jelölik a megszűnt utat, mint ahogy találkozhatunk olyan nyomtatott térképpel is, ahol szintén feltüntetik a már megszűnt turistautakat is, az egykori jelzésképpel együtt.)

És végül egy újabb vélemény, részletek egy kéktúrás fórumról:

„Én azt kifogásolom, ahogyan végrehajtották a változtatást. Stikában, gyorsan, nehogy valaki még meg is merjen szólalni, hogy szeretné tudni az okát [...] csak saccol mindenki. Hát ez a mai világ, nemcsak, hogy ott vagyunk a sötétben, de még meg is saccoljuk, hogy mégis miért. Mindenki világnézete, temperamentuma és hozzáállása szerint saccolhat.”

Ugyanezen a fórumon volt aki így fogalmazott:

„A Kékesen van bőven hely, hogy télen a rétcsík szélén (vagy a tiszta bükkösben) legyen kitaposott gyalogos nyom, és a pályán zavartalanul síelhetnének [...]. Emiatt egész évben elterelni a kirándulókat erről a szép, zöld csíkról szerintem teljesen indokolatlan.”

bakancslista02.PNG

Turisták a mára felszámolt, balesetveszélyesnek ítélt turistaúton 2016 nyarán
Forrás: Bakancslista - Kéktúra, 8. rész; Szépkilátás blog

A szövetség válasza szerint a déli sípályán haladó régi-új út létrehozását (újbóli kijelölését) a mindenkori tulajdonossal és/vagy üzemeltetővel szükséges leegyeztetni. Az MTSZ-nek nincs ilyen irányú terve.” Egy a sípálya mellett kitaposott gyalogos nyom vagy annak közelében az erdőben haladó párhuzamos út létrehozásáról pedig elmondták, hogy azt még csak nem is vizsgálták, „hiszen eleve a párhuzamosság elve mentén, meglévő utakra, turistautakra lett az új nyomvonal kialakítva.”

Az nem derül ki, hogy ebben a szövegkörnyezetben mit értenek a párhuzamosság elve alatt. A párhuzamosan haladó utak azért lehetnek hasznosak, mert lehetővé teszik körtúrák szervezését. Itt jegyezzük meg ismét, hogy az MTSZ saját szabályai rögzítik, hogy mikor lehet turistautat megszüntetni:

„Turistautat megszüntetni

  • csak kellő súllyal és részletesen megindokolt esetben,
  • az ügyrendmenet szerinti széles körű egyeztetést [...] követően,
  • alternatívák (időszaki korlátozás, útvonal-javítás, szükséges mértékű elterelés) lehetséges alkalmazhatóságának megvizsgálásával,
  • az alternatívák bizonyítható alkalmatlansága esetén

lehet.”

29208229448_a35151c316_o.jpg

Jelzés megszüntetése szürkére festéssel 2018 nyarán
Forrás: Flickr /
Dredor Dominik fotói

Tehát meg kellett volna vizsgálni az időszakos korlátozásnak, valamint a párhuzamos új út létrehozásának a lehetőségét (az útvonal-javítást, a szükséges mértékű elterelést) is, és végül ezek közül kellett volna kiválasztani a helyes megoldást, mivel „azok alkalmatlansága nem bizonyítható”. Magyarul lett volna megfelelő alternatíva a megszüntetés helyett, több is.

Erre lett volna idő is. Egy Facebook-hozzászólásban a szövetség egy olvasói kérdésre azt is cáfolta, hogy kevés idő alatt, „rohamléptekben” történt volna az intézkedés, erről szó sincs. Mint fogalmaznak:

„a döntést megalapozott szakmai érvek, valamint a sípályát üzemeltető kérése indokolta, hiszen a sípálya kihasználtsága jelentősen megemelkedett a hetven évvel ezelőtti állapothoz képest. Rohamléptekről nem beszélhetünk, hiszen az üzemeltetőtől az útvonal megváltoztatására irányuló első megkeresés irányunkban két évvel ezelőtt történt”.

A sípálya üzemeltetője egyébként a következőképpen szabályozza a gyalogos közlekedést az üzemelő sípályán:

„A felvonók és a sípályák területén a nyomvonalat keresztező, illetve a pálya középvonalában a gyalogos közlekedés szigorúan tilos. A pályák középvonalában várakozni a balesetveszély miatt tilos. Elesést követően amennyiben a továbbhaladás műszaki vagy egészségügyi okból rövid időn belül nem lehetséges, a pályát a lehető legrövidebb úton el kell hagyni.” (Sípályák üzemelési szabályzata)

Ebben arról tehát nincs szó, hogy a pálya szélén kitaposott nyomon tilos lenne a gyalogos közlekedés. Amellett nyilvánvaló, hogy tavasztól őszig az a sípálya nem üzemel, tehát az év nagy részében a gyalogos túrázás korlátozására nincs szükség. Az MTSZ ugyanakkor a döntésük meghozatala során inkább a sípályát elkerülő megoldást választotta:

„A végleges útvonalat minden tekintetben jobbnak találtuk, mint a sípályával egy párhuzamosan haladó új út, új turistaút kijelölését.”

Sárga útbaigazító táblák és hatósági zárás Mátraházán, a kékestetői úti elágazásnál 2018 februárjában
Forrás: maps.google.com

Bár a korábbi hírek még új, közelebbről meg nem határozott „egészségmegőrző” ösvények, „több nehézségi szintű” útvonalak létrehozásáról szóltak, a szövetségnél a Kékes térségében egyelőre nem tervezik új turistaút létrehozását (mert „jelen pillanatban négy irányból, mind a négy fő sáv jelzés érinti a területet”), ugyanakkor egy másik kérdésre válaszolva azt is kifejtik, hogy a hálózati hiányosságokra és a valós igényekre rámutató, ámde nem szabványosan, a szükséges engedélyek nélkül kijelölt „gerillautakkal” kapcsolatban – a rendezetlen jogi helyzet miatt – nem tudnak eredményesen fellépni. (Ilyen út nemcsak a Budai-hegyekben, hanem a Keleti-Mátrában is ismert.)

A szövetség az engedély nélkül létesített utak kapcsán kiemelte:

„A Magyar Természetjáró Szövetség egy civil szervezet, aki semmilyen hatósági jogkörrel (felszámolás, engedélyeztetés stb.) nem rendelkezik, még a turistautak kapcsán sem. Tehát eljárni, intézkedni nem áll módunkban. Ezt ma Magyarországon egyedül az érintett terület tulajdonosa és/vagy vagyonkezelője teheti meg. A Szövetség eddig is és ezek után is a szakmai koordináló szerepet tud/óhajt csak betölteni ezen a területen. Mindamellett dolgozunk azon, hogy a jelenleg érvényben lévő turistautakra vonatkozó magyar szabványt a mai kor elvárásainak megfelelően aktualizáljuk, ezzel kellő alapot biztosítsunk a turistautak jogi helyzetének tisztázásához, rendezéséhez.”

safe_image_php.jpg

A Kékes Turista Egyesület jelzésfestői jelzéseket újítanak fel 2018 nyarán
Forrás: Facebook / Kékes Turista Egyesület; Flickr / Szollár Ferenc fotói

A legutóbb 2016-ban kiadott „szakmai füzetek” az új turistaút létrehozását egy mindössze egyetlen rövid bekezdésből álló fejezetben tárgyalja (aminek fő gondolata, hogy új turistautat általában nem szükséges létrehozni). Ebből könnyen megérthető, hogy miért választja valaki a folyamat megkerülését: mert elégtelennek tartja a szabályozást, a tájékoztatást, és mert nem feltétlenül kapja meg a szükséges segítséget az ötletgazda (többek között még elérhető folyamatleírás, checklista sincs hozzá, hogy milyen lépéseken kell végigmenni, például kitől milyen engedélyt kell beszerezni, hogyan kell kidolgozni a tervet, kinek kell benyújtani, kivel mit kell egyeztetni, stb.). Ugyanakkor szerencsére ennek a helyzetnek a nem megfelelősségét, a szabályzat átdolgozásának, kibővítésének szükségességét a szövetségnél is látják, úgy fogalmaznak:

„Tervezzük a kidolgozás alatt lévő új szabvány alapján a szakmai füzetek ehhez történő harmonizálását, illetve a turistautak kezelésének ügyrendi szabályozása is kidolgozásra kerül.”

Emellett további jó hír, hogy a legkülönbözőbb felületen is sokat bírált és a legóvatosabb megfogalmazás szerint is megtévesztő, félrevezető sárga útirányjelző táblák, a megmagyarázhatatlan tartalmú „táblaerdők” felszámolását, cseréjét tervezi a Magyar Természetjáró Szövetség. Sőt, a felülvizsgálat és a javítások már folyamatban vannak. A Bükkben már 2018-ban kijavították, kicserélték az összes útirányjelző táblát. Az idei évben pedig már folyik a Cserehát és a Zemplén tábláinak újratervezése, majd cseréje.

Észrevételeket, véleményeket az aranykerek.blog@gmail.com címre várjuk.
Facebook-oldalunk: facebook.com/aranykerek.blog

Előző cikkünk a témában: „Biztonsági okokból”

A bejegyzés trackback címe:

https://aranykerek.blog.hu/api/trackback/id/tr5214999684
Nincsenek hozzászólások.