Aranykerék

Légből kapott jelek - 2. rész

Madárgyűrűzés és madárvonulás-kutatás

2019. január 25. - Aranykerék

A jeladókról szóló cikksorozat első részében a meteorológiai ballonok mozgását követtük, egészen a sztratoszféráig, ahol már "a madár sem jár". A második részben is maradunk a jeladóknál, de visszatérünk a troposzférába, azon belül is a madárvilág életterébe. 111 éves múltra tekint vissza a…

Tovább

Légből kapott jelek - 1. rész

Meteorológiai ballonok a sztratoszférában

A kétrészesre tervezett "Légből kapott jelek" című sorozatunk első részében a magaslégköri meteorológiai ballonokról lesz szó. Ezek segítségével kamerák és jeladók küldhetők a felhők fölé, miközben lélegzetelállító felvételek készülhetnek. (A cikksorozat második részében a magasba küldött kamerák és…

Tovább

Az állami díjas záhonyi átrakóbrigád

Fotók és riportok a záhonyi átrakókörzetről (1945-1975)

A záhonyi átrakókörzetben találkoznak a normál és a széles nyomtávú vasútvonalak végpontjai, itt történik meg a különféle vasúti kocsik átrakodása. A világháború utáni évtizedekben a vasúti rakodómunkások létszámhiányban, mostoha körülmények között dolgoztak, a szükséges gépesítés hiányában nehéz…

Tovább

Az Indul a bakterháztól a Gumivasútig

Vasútvonal Kunszentmiklós-Tasstól Dunapatajon át Bajáig

Az 1979-ben készült, majd 1980. november 12-én bemutatott Indul a bakterház című film egyike a legismertebb, legtöbbször idézett magyar vígjátékoknak. Kevéssé él a köztudatban azonban egy másik, két-három évtizeddel korábbra visszanyúló, hasonlóan filmbe illő történet: a Gumivasút létrehozása.

Tovább

A négy legrégebbi KRESZ-tábla

Közúti jelzőtáblák és más közlekedési szabályok az 1909-es párizsi egyezményben

A KRESZ ősének egy 1910-es belügyminiszteri rendelet tekinthető, jóllehet a középkortól (1597-től) kezdve készültek törvények az utak forgalmának szabályozására. A rendelet az 1909-ben Párizsban tartott nemzetközi konferencián aláírt egyezmény alapján készült, legfontosabb újításai közé tartozott (a…

Tovább

Ikarusok a Zónában

Csernobil és Pripjaty evakuálása

Az 1986. április 26-án bekövetkezett csernobili atomerőmű-balesetet követő evakuálásban 1225 autóbusz és 360 tehergépkocsi vett részt, készenlétben állt 2 motorvonat is. Az egyik legsúlyosabb következményekkel járó ipari atomkatasztrófát követően 116 ezer embernek kellett végleg elhagyni otthonát az…

Tovább

Menetrend-szerűség

2018-as menetrendszerűségi mutatószámok a MÁV vasútvonalain

Egy még tavaly áprilisi hírből tudható, hogy a 2017-es évben a hazai vonatok mintegy 3,5 év késést gyűjtöttek össze (csak az 5 percet meghaladó késésekkel számolva, azokat összesítve). A 2018-as évre vonatkozó hasonló összesített adat egyelőre nem áll rendelkezésre. Ismertek viszont a szegmensekre…

Tovább

Kisvasút eladó, ugyanitt bitumen kapható

Fejezet a Mátravasút történetéből

A Mátravasút jelenleg két vonalból áll: az egyik a Gyöngyös–Gyöngyössolymos–Lajosháza–Szalajkaház útvonal, a másik a Gyöngyös és Mátrafüred közötti vonal. Ugyanakkor az egykor kizárólag áruszállításra használt erdei gazdasági vasúthálózat fénykorában jóval kiterjedtebb volt. Ide tartozott még…

Tovább

Utazás a színes vonalak mentén

Sematikus vonalhálózati térképek a hazai gyakorlatban

A sematikus vonalhálózati térképek a térképszerű ábrázolások közé tartoznak. Szigorúan véve nem igazi térképek ezek, csak amolyan „térképszerűek”. Rajtuk az egyes földrajzi elemek általában nincsenek jelölve, nem méretarányosak, mondhatni az ilyen térképek kifejezetten információszegények, mégis…

Tovább