Aranykerék

„Biztonsági okokból” – 2. rész: „Közös érdek és erő mentén”

Útvonalváltozás az Országos Kéktúra 21. szakaszán

2019. augusztus 07. - Aranykerék

A július 20-án megjelent előző bejegyzésünkben megírtuk, hogy a Magyar Természetjáró Szövetség (MTSZ) érdemi indoklás nélkül, azonnali hatállyal megszüntette a Kékestető és Mátraháza között a déli sípályán haladó turistautat, amely az Országos Kéktúra 21. szakaszának is a része volt. Az MTSZ által akkor kiadott közleményben mindössze annyi szerepelt indoklásként, hogy „biztonsági okokból” volt szükség a nyomvonal áthelyezésére. A kék túraút új nyomvonalát a tavaly újrafestett piros kereszt jelzésű út helyén (a régi jelzést felhagyva) jelölték ki, a sípályán haladó út felső szakaszát pedig megszüntették.

A korábbi cikkünkben akkor még csak találgatni tudtuk, hogy miért kellett a népszerű túraútvonalat megszüntetni. Megkerestük a Magyar Természetjáró Szövetséget is kérdéseinkkel, akiktől az alábbi választ kaptuk.

Tovább

„Biztonsági okokból”

Útvonalváltozás az Országos Kéktúra 21. szakaszán

kekesteto_tevetorony.jpgA kéktúrázókat és a Mátra turistaútjai iránt érdeklődőket váratlanul érhette az a pénteki gyorshír, hogy megszűnik (sőt, a bejelentés pillanatában már meg is szűnt) az országos kék túraútvonal egyik kiemelt szakasza, az egyik legnépszerűbb, ikonikus része.

A Mátraháza és Kékestető közötti, a Veronika-rétet és a déli sípályát érintő 2,4 kilométeres gyalogutat július 19-én a Magyar Természetjáró Szövetség (MTSZ) és a Kékes Turista Egyesület azonnali hatállyal, érdemi indoklás nélkül kiradírozta a térképről, a kék túraút új nyomvonalát a régi piros kereszt jelzésű út helyén jelölték ki.

Tovább

A Kiskunsági kisvasút újraindítása

A Kecskemét–Bugac kisvasút és vonzáskörzetének fejlesztési lehetőségei

2019. március 24-én jelent meg a Vonattal? Természetesen! blogon A Kecskeméti Kisvasút napjainkban című hiánypótló, előremutató blogbejegyzés. A cikk a vasút jelenlegi helyzetének bemutatásán kívül többek között a vonal újranyitásának kérdését járja körbe, felvázolva a lehetséges alternatívákat. Mivel a cikk maga is három ponttal zárul, szeretném néhány gondolattal folytatni, kiegészíteni a leírtakat.

Tovább

Jobbra hajts!

Áttérés a bal oldali közlekedésről a jobb oldali közlekedésre

1941-melleklet3.PNGMagyarország közútjain 1941-ben, a második világháború idején, két ütemben tértek át a bal oldali közlekedésről a jobb oldali közlekedésre, a nemzetközi normákat követve, az európai kontinensen utolsó előttiként. Az átállás napján szükség volt a közúti jelzőtáblák áthelyezésére, vagy például az autóbuszok ajtóinak átépítésére, nem utolsó sorban komoly tájékoztató kampányt kellett folytatni az új szabályok megismertetése érdekében. A forgalmirend-változtatáshoz egy főváros környéki körzetet kellett létrehozni, az ideiglenes körzethatárokon pedig átmeneti szabályokat kellett bevezetni. Sajátos helyzet alakult ki Észak-Erdélyben, ahol kétszer is át kellett állni a jobb oldali közlekedésre.

Tovább

Légből kapott jelek - 2. rész

Madárgyűrűzés és madárvonulás-kutatás

19272_2.jpgA jeladókról szóló cikksorozat első részében a meteorológiai ballonok mozgását követtük, egészen a sztratoszféráig, ahol már "a madár sem jár". A második részben is maradunk a jeladóknál, de visszatérünk a troposzférába, azon belül is a madárvilág életterébe.

111 éves múltra tekint vissza a magyarországi madárgyűrűzés. Hazánkban a világon harmadikként kezdték meg a tudományos alapokon nyugvó, szervezett madárvonulás-kutatást. A napjainkban egyre szélesebb körben műholdas jeladókat is felhasználó vonuláskutatás fontos adatokat szolgáltat a fehér gólya, a parlagi sas és több más veszélyeztetett madár fajvédelmi programja számára.

Tovább

Légből kapott jelek - 1. rész

Meteorológiai ballonok a sztratoszférában

A kétrészesre tervezett "Légből kapott jelek" című sorozatunk első részében a magaslégköri meteorológiai ballonokról lesz szó. Ezek segítségével kamerák és jeladók küldhetők a felhők fölé, miközben lélegzetelállító felvételek készülhetnek. (A cikksorozat második részében a magasba küldött kamerák és jeladók egy másik, nagyon fontos alkalmazási területét mutatjuk be.)

Tovább

Az állami díjas záhonyi átrakóbrigád

Fotók és riportok a záhonyi átrakókörzetről (1945-1975)

20190118_231854_1.jpgA záhonyi átrakókörzetben találkoznak a normál és a széles nyomtávú vasútvonalak végpontjai, itt történik meg a különféle vasúti kocsik átrakodása. A világháború utáni évtizedekben a vasúti rakodómunkások létszámhiányban, mostoha körülmények között dolgoztak, a szükséges gépesítés hiányában nehéz fizikai munkát végeztek – önfeláldozó, emberfeletti teljesítményt nyújtva.

Tovább